محورهای نظارت بر فعالیتهای مدارس متوسطه نظری و پیش دانشگاهی
الف ) تحقق اهداف برنامه توسعه
1- بررسی تراکم دانش آموز در کلاس
2- بررسی نسبت دانش آموز به دبیر
3- بررسی نحوه توزیع دانش آموزان پایه اول در رشته ها
4- بررسی نرخ گذر تحصیلی از پایه های اول و دوم ( تحلیل نتایج امتحانات به بررسی افت در دروس مردودین ترک تحصیل )
5- بررسی نحوه هدایت دانش آموزان به رشته های فنی حرفه ای و کاردانش
6- بررسی نحوه هدایت دانش آموزان مستعد به رشته علوم انسانی و دبیرستان فرهنگ
7- تحلیل وضعیت آموزشی با توجه به مقایسه نمرات ارزشیابی مستمر و پایانی در امتحانات داخلی و نهایی – معدل دروس مختلف و ... )
ب ) تهیه و تدوین و اجرای برنامه سالانه ( با تکیه بر شاخص های کیفیت بخشی – آموزش نیروی انسانی – مشارکت – نظارت )
1- تبیین وضع موجود و تجزیه و تحلیل آن بر اساس مستندات
2- نیاز سنجی
3- اولویت گذاری
4- هدف گذاری
5- تدوین برنامه عملیاتی
6- نحوه اجرا
7- نظارت و ارزیابی
ج ) امکانات محیط یادگیری
1- بررسی وضعیت آزمایشگاهی ( تجهیزات – ثبت فعالیتها – اختصاص مرتبط و ... )
2- بررسی وضعیت کتایخانه ( وجود کتب تخصصی – فعال بودن کتابخانه – عضویت دانش آموزان – داشتن کتابدار )
3- بررسی وضعیت بانک نرم افزار و میزان استفاده دانش آموزان
4- بررسی وضعیت سایت آموزشگاه ( میزان فعال بودن – نحوه استفاده – به روز رسانی امکانات و ... )
د ) نحوه اجرای آیین نامه آموزشی – آیین نامه های اجرایی – دستورالعمل ها و بخشنامه ها و نحوه دسترسی و بایگانی آنها و ارائه مستندات مربوطه
1 – ثبت نام
- مدارک تحصیلی
- شرایط سنی
- انتخاب واحد
- سنوات تحصیلی
- نظام وظیفه پسران
2- واحدهای درسی
- تنظیم برنامه هفتگی
3- وضعیت رسیدگی به غیبت
- غیبت دانش آموز ( موجه – غیر موجه ) در زمان تشکیل کلاس درس
- غیبت دانش آموز ( موجه – غیر موجه ) در زمان برگزاری امتحانات
4- ارزشیابی
- نظارت بر ارزشیابی آغازین و مستمر دانش آموزان
- امتحانات پایانی دوره متوسطه روزانه
- امتحانات پایان نیمسال اول و دوم پیش دانشگاهی – بزرگسالان
- امتحانات جبرانی اول – دوم و پیش دانشگاهی
- امتحانات شهریور ماه
- لیست ریز نمرات دبیران
- کارنامه رایانه ای دانش آموزان
5- انسداد دفاتر اسنادی
- دفتر آمار
- دفتر امتحانات
- دفتر فارغ التحصیلان
- گواهینامه موقت و پایان دوره
- پرونده تحصیلی دانش آموزان
- دفتر تحویل مدارک تحصیلی به دانش آموزان
6- تغییر رشته و انتقال
- تغییر رشته
- انتقال دانش آموز در طول سال تحصیلی
- نمرات دانش آموزان انتقالی
7- فوق برنامه
- خدمات آموزشی فوق برنامه
- کلاسهای تقویتی و کنکور
8- شورای مدرسه
- مستندات مربوط به شورای مدرسه ( برنامه جلسات – ارسال مصوبات به منطقه و ... )
- نحوه اجرای مصوبات آموزشی شورای مدرسه
9- شورای معلمان
- مصوبات آموزشی شورای معلمان و مستندات آن ( برنامه جلسات – صورت جلسات و ... )
- نحوه اجرای مصوبات شورای معلمان
- جلسات هماهنگی گروههای درسی ( ارائه مستندات – برنامه جلسات – مصوبات و ... )
10- مقررات انضباطی
- اجرای مقررات انضباطی دانش آموزان ( تشویق و تنبیه )
11- نظارت بر فرآیند یاددهی و یادگیری
- نظارت بر شاخص های سنجش عملکرد دبیراندر زمینه های
v مدیریت کلاس درس ( مهارت های حرفه ای معلمان – توجه به تفاوت های فردی – سیستم تشویق و تنبیه دانش آموزان )
v برنامه ریزی تدریس ( استفاده از طرح درس روزانه – ماهانه – سالانه – رعایت بودجه بندی کتاب – استفاده از فناوری – تعامل با گروه درسی مدرسه و منطقه )
v سنجش و ارزشیابی تحصیلی ( طراحی سؤال – تصحیح و ثبت نمرات – ارزشیابی مستمر – تحلیل نتایج )
12- اجرای دستورالعمل آمادگی دفاعی
- ساماندهی نیروی دوره دیده در تدریس
- اجرای برنامه های آموزشی ویژه دانش آموزان ( میدان تیر – آتش نشانی و ... )
13- طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان پایه اول و سوم
- نحوه اطلاع رسانی به موقع به دانش آموزان و اولیاء
- تشکیل کلاسهای تقویت بنیه علمی در تابستان و در طول سال
- برگزاری آزمون های سنجش علمی دانش آموزان
- برگزاری کنکور پیشرفت علمی دانش آموزان پایه اول
- طراحی و اجرای برنامه های خاص برای ارتقای بنیه علمی دانش آموزان
14- مسابقات آزمایشگاهی و کارگاهی
- نحوه اطلاع رسانی به دانش آموزان
- نحوه تشویق و ترغیب دانش آموزان
- نحوه اجرای دستورالعمل
- نحوه جلب مشارکت معلمان در مسابقات و عملکرد ستاد فناوری آموزشگاه
15- جشنواره روش های تدریس
- نحوه اجرای دستورالعمل
- نحوه تشویق دبیران جهت شرکت در جشنواره
- نحوه شناسایی دبیران خلاق و توانمند