بررسی ویژگیهای مدارس برتراز ابعاد مختلف :
- ویژگیهای مدارس برتر از بعد نتیجهگیری
1- این گونه مدارس قابل انعطاف، پاسخگو و فعال در برابر تغییر در نیازها و انتظارت ذی نفعان می باشند.
2- این گونه مدارس نیازها و توقعات ذی نفعشان را اندازهگیری و پیشبینی مینمایند.
3- این گونه مدارس عملکرد سایر مدارس را نیز مورد ارزیابی قرار میدهند.
مفهوم مشتری گرایی: توجه به دانش آموزان و ارزشهای آنها در سازمان مدارس.
- ویژگیهای مدارس برتر از بعد مشتریگرایی دانشآموز محوری
1- مدیران مدارس، مشتریان خود را شناخته و آنها را درک می نمایند.
2-مدیران مدارس می دانند که مشتریان مدارس داوران نهایی کیفیت خدمات آموزشی مدرسه میباشند.
3- تمرکز و توجهات مدیران بر نیازها و توقعات مشتریان و پاسخگو بودن به آنان میباشد.
4- مدیران مدارس مشتریان مدرسه خود را بخشبندی نموده تا میزان اثر بخشی پاسخهای خود را بهبود دهند.
5-مدیران مدارس محیطی رقابتی برای مشتریان ایجاد نموده تا امکان رشد آنها را فراهم نمایند.
- ویژگهای مدارس برتر از بعد بهبود نوآوری و یادگیری مستمر
1- در این گونه مدارس به شکل فزایندهای از روش الگو برداری از بهترینها « Bench Marking» تبعیت مینمایند.
2- در این گونه مدارس کارکنان تشویق می شوند تا به شایستگیها مورد نیاز در آینده فکر نمایند.
3--در این گونه مدارس مدیران دائماً با موضوع مدرسه خود برخورد منقدانه نموده و در صد فرصتهایی برای نوآوری و بهبود مستمرکار میباشند.
4- در این گونه مدارس به بهبود فرایند یاددهی، یادگیری به عنوان یک اصل اساسی آموزش مینگرند.
مفهوم توسعه شراکتها در مدرسه: توجه به اصل افزوده در سازمان مدرسه و توسعه شراکت با مجموعه مدرسه کیفیت همه جانبه.
- ویژگیهای مدارس از بعد توسعه شراکتها در مدرسه
1- مدیران مدارس معتقدند که موفقیت منوط به شراکت با دیگران میباشد.
2- مدیران مدارس در صد توسعه شراکتها با سایر مدارس و مراکز علمی می باشند.
3-عوامل مدرسه یکدیگر را با تخصص و دانش یاری میدهند و رابطه پایداری را بر مبنای اعتماد دو طرفه، احترام و شفافیت پایهریزی مینمایند.
مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان مدرسه:توجه به مقررات و فرهنگ حاکم بر جامعه و تأکید بر مسئولیت پذیری تمامی عوامل مدرسه.
- ویژگیهای مدارس برتر از بعد از مسئولیت اجتماعی سازمان مدرسه
1- در این گونه مدارس به منظور پاسخگو بودن به ذی نفعان مدرسه ، رویکردی عمیقاً متکی بر اخلاق را بکار می برند.
2- در این گونه مدارس مدیران توجه خاصی به ترویج فرهنگ و مسئولیت پذیری اجتماعی دانشآموزان، معلمان و عوامل اجرایی و پایداری آنها در حال و آینده دارند.
3- در این گونه مدارس علاوه بر توجه به مدیریت ریسک ،مدیران به ترویج فرصت کار برروی پروژهای اجتماعی و گروهی میپردازند.
4- در این گونه مدارس مدیران از تأثیر عوامل در مدرسه خود و جامعه مطلع هستند و تلاش میکنند تا تأثیرات نا مطلوب را به حداقل برسانند.
مطالب فوق برگرفته از نظریات جناب آقای دکتر انصاری مهر می باشد . حال با توجه به بخشنامه ارسالی از سازمان با شماره : 7/175399 -23/10/88 ویژگیهای مدارس برتر از دید شما چه می تواند باشد ؟
- نظرات خود را به بخش بیان نظرات وبلاگ یا از طریق آدرس ایمیل زیر ، ارسال نمایید .
- آدر س ایمیل متوسطه :
motevasete4@gmail.com