ویژگیهای مدارس برتر

 بررسی ویژگیهای مدارس برتراز ابعاد مختلف  :

-        ویژگی‌های مدارس برتر از بعد نتیجه‌گیری

1- این گونه مدارس قابل انعطاف، پاسخگو و فعال در برابر تغییر در نیازها و انتظارت ذی نفعان می باشند.

2- این گونه مدارس نیازها و توقعات ذی نفعشان را اندازه‌گیری و پیش‌بینی می‌نمایند.

3- این گونه مدارس عملکرد سایر مدارس را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

مفهوم مشتری گرایی: توجه به دانش آموزان و ارزشهای آنها در سازمان مدارس.

-        ویژگیهای مدارس برتر از بعد مشتری‌گرایی دانش‌آموز محوری

1- مدیران مدارس، مشتریان خود را شناخته و آنها را درک می نمایند.

2-مدیران مدارس می دانند که مشتریان مدارس داوران نهایی کیفیت خدمات آموزشی مدرسه می‌باشند.

3- تمرکز و توجهات مدیران بر نیازها و توقعات مشتریان و پاسخگو بودن به آنان می‌باشد.

4- مدیران مدارس مشتریان مدرسه خود را بخش‌بندی نموده تا میزان اثر بخشی پاسخهای خود را بهبود دهند.

5-مدیران مدارس محیطی رقابتی برای مشتریان ایجاد نموده تا امکان رشد آنها را فراهم نمایند.

-        ویژگهای مدارس برتر از بعد بهبود نوآوری و یادگیری مستمر

1- در این گونه مدارس به شکل فزاینده‌ای از روش الگو برداری از بهترینها « Bench Marking» تبعیت می‌نمایند.

2- در این گونه مدارس کارکنان تشویق می شوند تا به شایستگی‌ها مورد نیاز در آینده فکر نمایند.

3--در این گونه مدارس مدیران دائماً با موضوع مدرسه خود برخورد منقدانه نموده و در صد فرصتهایی برای نوآوری و بهبود مستمرکار می‌باشند.

4- در این گونه مدارس به بهبود فرایند یاددهی، یادگیری به عنوان یک اصل اساسی آموزش می‌نگرند.

مفهوم توسعه شراکتها در مدرسه: توجه به اصل افزوده در سازمان مدرسه و توسعه شراکت با مجموعه مدرسه کیفیت همه جانبه.

-        ویژگیهای مدارس از بعد توسعه شراکتها در مدرسه

1- مدیران مدارس معتقدند که موفقیت منوط به شراکت با دیگران می‌باشد.

2- مدیران مدارس در صد توسعه شراکت‌ها با سایر مدارس و مراکز علمی می باشند.

3-عوامل مدرسه یکدیگر را با تخصص و دانش یاری می‌دهند و رابطه پایداری را بر مبنای اعتماد دو طرفه، احترام و شفافیت پایه‌ریزی می‌نمایند.

مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان مدرسه:توجه به مقررات و فرهنگ حاکم بر جامعه و تأکید بر مسئولیت پذیری تمامی عوامل مدرسه.

-        ویژگیهای مدارس برتر از بعد از مسئولیت اجتماعی سازمان مدرسه

1- در این گونه مدارس به منظور پاسخگو بودن به ذی نفعان مدرسه ، رویکردی عمیقاً متکی بر اخلاق را بکار  می برند.

2- در این گونه مدارس مدیران توجه خاصی به ترویج فرهنگ و مسئولیت پذیری اجتماعی دانش‌آموزان، معلمان و عوامل اجرایی و پایداری آنها در حال و آینده دارند.

3- در این گونه مدارس علاوه بر توجه به مدیریت ریسک ،مدیران به ترویج فرصت کار برروی پروژهای اجتماعی و گروهی می‌پردازند.

4- در این گونه مدارس مدیران از تأثیر عوامل در مدرسه خود و جامعه مطلع هستند و تلاش می‌کنند تا تأثیرات نا مطلوب را به حداقل برسانند.

مطالب فوق برگرفته از نظریات جناب آقای دکتر انصاری مهر می باشد . حال با توجه به بخشنامه  ارسالی از سازمان با شماره : 7/175399 -23/10/88 ویژگیهای مدارس برتر از دید شما چه می تواند باشد ؟

-          نظرات خود را به بخش بیان نظرات وبلاگ یا از طریق آدرس ایمیل زیر ، ارسال  نمایید   .

-         آدر س ایمیل متوسطه :

motevasete4@gmail.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد