روش های پرورش خلاقیت دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه

خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین خصیصه ی انسان است. غنا، پویایی و بقای هر فرهنگ و تمدنی به خلاقیت مردمان آن بستگی دارد و این واقعیت را تاریخ بارها به اثبات رسانده است.

اکنون در آغاز هزاره ی سوم به جرأت می توان گفت خلاقیت همان چیزی است که زندگی مدرن بشر متمدن را از زندگی ابتدایی انسان نخستین جدا می کند. اگر اکنون در شروع قرن بیست ویکم مشاهده می کنیم که در قسمتی از دنیا انسان هایی رؤیایی دست یابی به کرات دور دست و سکونت در فضا را به واقعیتی عینی بدل کرده اند ، برای لحظه ای بیندیشیم که در همین لحظه در گوشه های دیگری از دنیا ، انسان های دیگری نیز زندگی می کنند که شیوه ی زیستن آنها همانند بشر هزاران سال پیش است ، به راز خلاقیت ، این موهبت منحصر به فرد انسان ، پی خواهیم برد.

ادامه مطلب ...

چگونه یک معلم فعال ، پرانرژی و تاثیر گذار باشیم ؟

هر شخصی دوست دارد در موقعیت ها و شغل خود ، فردی موثر ، موفق ، و مطرح بوده و به او با دیده  منفعل ، بی تفاوت ، تاثیر پذیر صرف ، گوشه گیر  و نا کارآمد نگاه نشود و تمایل دارد  بتواند بر محیط  کاری خود  ، همکاران ، مدیران و مسئولین  و ... تاثیر مثبت بگذارد.

با توجه به موارد زیر "آیا شما یک معلم فعال ،پرانرژی و تاثیر گذار هستید ؟" .

ادامه مطلب ...

ویژگیهای مدارس برتر

 بررسی ویژگیهای مدارس برتراز ابعاد مختلف  :

-        ویژگی‌های مدارس برتر از بعد نتیجه‌گیری

1- این گونه مدارس قابل انعطاف، پاسخگو و فعال در برابر تغییر در نیازها و انتظارت ذی نفعان می باشند.

2- این گونه مدارس نیازها و توقعات ذی نفعشان را اندازه‌گیری و پیش‌بینی می‌نمایند.

3- این گونه مدارس عملکرد سایر مدارس را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

ادامه مطلب ...

مشارکت در کار گروهی در آموزشگاه

دلایل نیاز به کار گروهی در مدرسه :

1- توانایی ذهنی محدود انسان: خرد فردی انسان با توجه به انبوه دانش و اطلاعات در عصر فرا صنعتی، اطلاعات و دانش، بسیار محدود و ناتوان است و عاقلانه نیست که برای سازمان های علمی و آموزشی به ویژه مدرسه که کانون تربیت و تعلیم است، یک نفر به تنهایی به جای همه فکر کند، تصمیم بگیرد و سرانجام توقع داشته باشد، دیگران حرف ها و نظرات او را نکته به نکته توجه کرده و به آن عمل کنند و در پایان شاهد موفقیت های چشم گیر هم باشند. بنابراین باید از خرد جمعی استفاده کرد.

ادامه مطلب ...

مدیریت کیفیت جامع

 مدیریت کیفیت جامع، روش مدیریت گروهی انجام دادن کار برای بهبود مداوم کیفیت و بهره وری قابلیتها و استعدادهای مدیریت و نیروی انسانی کار است. مدیریت کیفیت جامع، مدارس امروز را در مواردی نظیر، فرایند ارزشیابی و قبولی دانش آموزان، ارتقای جذابیت مدرسه نزد دانش آموزان و معلمان، بهبود برنامه های درسی و آموزشی، سرعت و ارائه خدمات آموزشی و پرورشی بهتر، و کاهش هزینه بهبود می بخشد. فراموش نشود که پایه های اصلی TQM بر تعهد و پایبندی مدیران مدارس متکی است. مدارس زمانی میتوانند در انجام TQM موفق شوند که مدیران در اجرای آن مشارکت داشته باشند. یعنی نسبت به TQM آگاهی، باور، اعتماد عمیق و مهارت داشته باشند. البته در این میان حمایت مدیران مناطق آموزشی و سازمان های آموزش و پرورش استانها بسیار مؤثر است.

ادامه مطلب ...